Thursday, January 20, 2011

ima cara untuk meningkatkan tahap kecerdasan emosi aspek sosial untuk seseorang guru bagi memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru.

b.         Berdasarkan jawapan anda dalam (a), cadangkan lima cara untuk meningkatkan tahap kecerdasan emosi aspek sosial untuk seseorang guru bagi memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru.

EQ (Emotional Quotient) atau kecerdasan emosi merupakan sebahagian ilmu yang terkandung di dalam bidang psikologi. Setiap orang yang ingin berjaya mestilah memiliki keseimbangan antara EQ dan IQ (Intelligent Quotient).
Setiap masa kita berhadapan dengan emosi sama ada emosi kita sendiri mahupun emosi orang lain. Kita sebagai seorang guru perlu memahami peraasan pelajar, rakan – rakan guru serta kakitangan di sekolah. Kita juga perlu berhadapan dengan emosi orang sekeliling contohnya ibu bapa pelajar kita dan tidak lepas juga dengan jiran dan saudara.
Bercakap tentang guru, apabila tahap EQ seorang guru itu rendah pasti guru tersebut berhadapan dengan masalah bersama pelajar atau sesiapa sahaja yang berhubung dengannya. Begitu juga dengan insan yang lain, mereka juga perlu memiliki tahap EQ yang tinggi untuk memudahkan urusan hari dan perhubungan sesama manusia.
Di bawah komponen kompetensi sosial terkandung konsep kesedaran sosial dan melalui ini kita dapat memfokuskan kepada empati. Empati dapat dijelaskan dengan cuba memahami perasaan orang lain dan cuba untuk membantunya menyelesaikan masalah tersebut. Melalui fahaman ini, sebagai seorang guru itu perlu mempunyai sifat empati ini agar dapat memahami masalah yang dihadapi oleh pelajarnya dan beliau cuba untuk berada di dalam keadaan pelajarnya. Hal ini demikian membolehkan seorang guru itu lebih memahami dan dapat berinteraksi dengan pelajarnya. Oleh itu, guru tersebut akan dapat membantu dan mendidik pelajarnya bukan sahaja menjadi cemerlang malah memiliki keperibadian yang positif dan mulia selaras dengan kehendak FPK dan FPG
Seterusnya, seorang guru perlu memiliki sifat kepemimpinan berinspirasi. Kepemimpinan berinspirasi bermaksud seorang guru itu mempunyai kekuatan untuk menjadi pemimpin. Hal ini penting bagi meningkatkan tahap kecerdasan emosi apabila seorang guru itu berjaya membimbing kekuatan emosinya untuk berhadapan dengan cabaran dan masalah untuk menjadi seorang pemimpin sekali gus menjadi seorang pendidik yang berjaya. Hal ini juga dapat menghasilkan seorang guru yang menepati  kehendak FPG.
Selaku pendidik bukan sahaja mengajar malah menjadi pembentuk modal insan seseorang pelajarnya. Hal ini kerana guru itu dianggap sebagai pengganti kepada ibu bapanya di rumah. Separuh hari masa pelajar berada di institusi pendidikan berbanding institusi kekeluargaan maka di sekolah guru memainkan tanggungjawabnya iuntuk membentuk dan menbangunkan seorang individu itu. Oleh itu tanggungjawab guru ini lebih meluas bukan sahaja di bidang pendidikan bagi membentuk seseorang individu itu dari pelbagai aspek seperti sosial, pergaulan,rohani dan emosi. Sebagai contoh pembangunan pelajar dalam aktiviti kokurikulum yang membangun pelajar berdasarkan aspek – aspek tersebut. Jika perkara ini dapat dilaksanakan oleh guru maka sekali gus menyahut kehendak FPK yang telah berjayakan mengaplikasi pembangunan individu.
Seterusnya, dalam tuntutan untuk menjadi seorang pendidik yang lengkap kita haruslah menurut konsep membina keakraban. Seorang pendidik haruslah membina ikatan atau jalinan sosial dengan para murid, rakan sejawat dan ibu bapa kepada para murid khususnya dalam masyarakat amnya. Pendidik boleh membina keakraban dengan cara mendekatkan diri dan bergaul dengan golongan yang disasarkan. Mereka juga perlulah mengamalkan nilai murni, sikap profesional dan komited dalam tugas agar keakraban mereka tidak punah angkara kelemahan diri sendiri yang disengajakan. Dalam pada itu, pendidik juga perlulah sentiasa menceburi aktiviti atau organisasi berorientasikan pendidikan supaya muncul peluang dan kesesuaian yang membolehkan mereka akrab dengan pihak baru. Keakraban yang bagus dengan semua golongan masyarakat dapat meningkatkan daya saing sosial pendidik dan seterusnya meningkatkan tahap kecerdasan emosi (EQ) sosial kendiri. Unsur pembinaan keakraban jika ditunaikan dengan betul serta konsisten maka akan membolehkan seseorang guru cemerlang dalam aspek sosialnya dan mampu menguruskan emosi kendiri seterusnya memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Guru.
Di samping itu, seorang pendidik yang lengkap wajar mengamalkan konsep kerja berkumpulan dan kolaborasi. Kolaborasi bererti kerjasama dan amatlah penting bagi seseorang pendidik melaksanakan konsep berkolaborasi dengan baik dalam melaksanakan gerak kerja secara berkumpulan supaya produk kerja yang dihasilkan bermutu dan menepati piawaian yang ditetapkan. Pendidik bolehlah melaksanakan kerja dalam kumpulan dan berkolaborasi dalam pelbagai cara. Contohnya pendidik menggalakkan para murid membuat tutorial dalam kumpulan kecil agar dapat berkongsi idea sesama ahli dalam menjawab soalan. Selain itu pendidik boleh membawa para murid keluar kelas dan membentuk kumpulan sambil meninjau prob persekitaran yang boleh dikaitkan dengan topik pembelajaran. Pengamalan konsep berkolaborasi dalam kerja berkumpulan boleh juga ditonjolkan sesama rakan sejawat melalui pelaksanaan dan perbincangan pelan pengajaran secara bersama. Kesannya pendidik dapat membiasakan diri dengan konsep kerja berkumpulan dan seterusnya secara tidak langsung dapat memantapkan emosi sosial kendiri antara pendidik dan pelajar. Impak daripada amalan yang dilakukan oleh pendidik maka ianya berjaya memenuhi Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang mengkehendaki potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.

No comments:

Post a Comment